WYDANIE ONLINE

Niedawno władze Tyrolu wprowadziły ograniczenie przejazdu do 300 samochodów ciężarowych na godzinę na trasie Bawaria-Insbruk. Natomiast od 1 października 2019 r. wprowadzone zostanie jeszcze sektorowy zakaz ruchu. Uwaga będzie on dotyczył również aut Euro 6.

czytaj więcej »

W Holandii opłata uzależniona od kilometrów

czytaj więcej »

Wybieramy się autokarem do Bułgarii prowadzonym przez 3 kierowców. Jak prawidłowo rozliczyć czas pracy na tachografie skoro karta trzeciego kierowcy nie będzie znajdowała się w urządzeniu? Ponadto czy możemy jechać we trzech od początku, czy też jeden kierowca powinien doprowadzić autobus do określonego miejsca, gdzie zmieni go dwóch innych kierowców?

czytaj więcej »

Kierowca wykorzystał w sposób nieprzerwany „wolne” i „urlop” (120 godzin = 5 dób) na przełomie dwóch tygodni. Odpoczynek został odebrany w następujący sposób: do północy w niedzielę 50 godzin i po północy resztę czyli 70 godzin. Czy można to zaliczyć jako tygodniowe odpoczynki regularne dla dwóch sąsiadujących tygodni?

czytaj więcej »

Przygotowywane nowe rozporządzenie o kontroli drogowej z pewnością wydłuży czas trwania takiej inspekcji. Powodem jest wydzielenie poszczególnych rodzajów kontroli co oznacza, że podczas jednego badania, przeprowadzona może być kilka tematycznych np. czasu pracy, przewozów ADR. Przygotowywane będą też osobne protokoły. Co jeszcze się zmieni?

czytaj więcej »

Kierowcy wyjeżdżają z siedziby firmy busami do miejsca docelowego (bazy w Holandii) gdzie znajdują się ciężarówki. Jak w tej sytuacji właściwie wystawiać urlopówki, a dokładnie do kiedy? Ponieważ nie wiemy kiedy dany kierowca wejdzie do ciężarówki. Wyjaśnię, że urlopówki wydawane są w piątek, a kierowcy wyjeżdżają w sobotę. Jak zaplanować wydawanie tych dokumentów w tej sytuacji?

czytaj więcej »

Spółka sprzedaje paliwo energetyczne do swojego odbiorcy w Czechach. Firma chce wynająć ciągniki od firmy czeskiej, natomiast naczepy są własnością spółki polskiej. W tym celu złożyła do GITD wniosek o wydanie zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy na te wynajmowane ciągniki, które będą zarejestrowane w Czechach. W ocenie GITD spółka nie może otrzymać zaświadczenia ponieważ, jak poinformowała w piśmie: „Definicja pojazdu zamieszczona na gruncie art. 2 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 określa, że pojazd oznacza pojazd silnikowy zarejestrowany w państwie członkowskim lub też zespół pojazdów, z pośród których przynajmniej pojazd silnikowy jest zarejestrowany w państwie członkowskim i jest wykorzystywany wyłącznie do przewozu rzeczy. Tymczasem, zgodnie z dyspozycją przepisu art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym, właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Przede wszystkim jednak, istotne znaczenie ma tu treść przepisu art. 73 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym, który przewiduje, że w razie powierzenia pojazdu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu, pojazd ten jest rejestrowany przez określony w ust. 1 organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) podmiotu polskiego”. Wynajmująca ciągniki firma czeska nie chce ich przerejestrowywać na tablice polskie. Jednak zgodnie z art. 4 pkt 4 i art. 33 ustawy o transporcie drogowym spółka spełnia wszystkie przesłanki o przewozie na potrzeby własne. Jedynym problemem jest stanowisko GITD, które w związku z tym, że auta są na rejestracjach czeskich, nie chce wydać takiego zaświadczenia. Jak rozwiązać ten problem?

czytaj więcej »

Zakładamy firmę i staramy się o nadanie licencji transportowej na przewóz osób. Czy jako osoba zarządzająca transportem (posiadam certyfikat kompetencji), mogę być jednocześnie kierowcą? Licencja ma być wydana na bus do 9 osób włącznie z kierowcą. Jak powinna być sformowana umowa, czy na osobę zarządzającą firmą czy z kierowcą? Pytanie dotyczy również rozliczania czasu pracy kierowcy – skoro jest to samochód osobowy, czy trzeba prowadzić ewidencję czasu pracy?

czytaj więcej »

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.

wiper-pixel